10 tips til hjemmekontor

10 tips til hjemmekontor

Hjemmekontor, karantenekontor, koronakontor. Kjært barn har mange navn, og antallet personer som sitter hjemme med arbeid i form av jobb eller skole er stort. Enten du sitter alene, i kollektiv med andre eller med samboer og barn så har vi satt sammen 10 tips til hjemmekontor. 

1 .Stå opp til fast tid

Det frister helt klart å sove en time eller to ekstra – men ikke gjør det. Stå opp til den vanlige tiden du ellers ville gjort om du skulle dratt på jobb. Gjennomfør dine daglige morgenrutiner, og gjør deg klar for en ny dag. Du vil takke deg selv når arbeidsdagen er over klokken 16:00 kontra 21:00.

2 .Rutiner

Rutiner kan gjøre deg langt mer effektiv, men også motivert. Spis frokost og lunsj til fast tid hver dag, hold avtalte kaffepauser med kolleger på skype eller teams og strekk på kroppen en gang i timen.

3 .Sett opp en plan

Planlegg uken godt! Dette gjelder både i forhold til arbeidsdagen, men også tiden du har til rådighet når arbeidsdagen er over. Sett opp en ukeplan med detaljert innhold dag for dag. Sett gjerne opp en daglig «to do» liste hvor du krysser av for hver gjennomførte oppgave. Motiverende? Ja det kan vi garantere.

4 .Bekledning

Ikke gå i pyjamasfellen! Det er lov å la seg friste, men ikke la fristelsen ta overhånd. Du trenger ikke nødvendigvis å ta på deg dressen eller den fineste kjolen i skapet. Men kle deg i noe som gjør at du føler deg fin og anstendig.

Skulle du likevel falle for pyjamasfristelsen, så sørg for at pyjamasen kun er forbeholdt hofteparti og ned. Pynter du deg på overkroppen ser du iallfall anstendig ut i videomøtet med sjefen eller andre kolleger.

5 .Spis lunsj sammen med noen

Bor du sammen med noen bør dere så godt det lar seg gjøre spise lunsjen sammen. Sosialisering er svært viktig for helsen og psyken. Bor du alene kan du ringe en venn og spise lunsj sammen via skype eller FaceTime. Prøv så godt du kan å unngå isolasjon fra andre.

6 .Ta pauser – gjør noe aktivt

Legg inn faste pauser – hver dag! Aktivitet i pausene kan gjøre underverker for å holde oppe motivasjonen i løpet av arbeidsdagen. Du kan for eksempel ta noen knebøy, armhevinger, yoga, situps eller kanskje meditere? Uansett hva du velger, så bør du holde kroppen i gang

Ekstra tips

Vi har satt sammen noen litt mer uhøytidelige tips fra ansatte som har hjemmekontor i Vangdal Regnskap.

7 .Dansepause

Skru musikken på full hals og sørg for en skikkelig god dansepause i ny og ne. Dette gjør veldig godt for kropp og sjel – og ikke minst for produktiviteten i etterkant. Skulle naboen se deg i akten, så vinker du bare fint til vedkommende og fortsetter dansingen som om ingenting har skjedd.

8 .Tape barna til gulvet

Skulle barna gå deg på nervene og nekter deg arbeidsro. Da kan du gjøre som @revefrua på Instagram å tape barna dine til gulvet. Viktig at du bruker nok tape slik at de ikke kommer seg løs med det første. På denne måten kan ikke barna verken klatre eller hoppe på deg som den lekeplassen de tror du er. Effektivt tiltak om du skal ha et viktig videomøte.

hjemmekontor

Bilde er hentet fra @revefrua på Instagram

9 .Gjør vinen klar

Hver fredag kan du sette vinen til lufting slik at den er klar så snart arbeidsdagen / uken er omme. Kanskje kan du planlegge en vinklubb via skype med en av dine kolleger eller venner?

10 .Gjem deg

Gjem deg når unger og samboer / ektefelle krever for mye av deg og din energi. Ta gjerne med deg noen solide ørepropper for å stenge ute lyden av kaoset. Viktig at du i denne situasjonen ikke svarer når de du bor med spør hvor du er. Her er en liten liste over gode gjemmesteder:

  • Badet
  • Stort skap
  • Boden
  • Bagasjerom på bilen
  • Under sengen
hjemmekontor på badet

Vi håper denne listen med tips kan være til hjelp i disse koronatider. Vi har forståelse for at det er tungt for mange, men sammen skal vi komme oss gjennom dette på best mulig måte. Hold motet oppe, og ikke mist deg selv.

Ønsker du å komme i kontakt med oss?

Kontakt oss på e-post eller telefon.

41 700 700