STARTE NETTBUTIKK? 9 TIPS FOR NYE NETTBUTIKKGRÜNDERE

Trenden er klar – norsk netthandel er fortsatt i sterk vekst. I følge en DIBS rapport om Norsk e-handel vil den samlede omsetningen fra netthandel stige med mer enn 14 milliarder kroner fra 2016 til 2017. Dette betyr at omsetningen på nett har steget med hele 74% siden 2013. Samtidig som flere og flere kjøper på nett, har vi også større konkurranse blant nettbutikker enn noen gang. Om du tenker å starte nettbutikk er det derfor viktig at du har en klar plan på hvordan du skal bygge en brukervennlig nettbutikk som selger.

Her er 9 viktige punkter å vurdere når ditt firma skal starte nettbutikk:

1. Utarbeid en god forretningsplan

En forretningsplan er et viktig oppstartsdokument som hjelper deg beskrive forretningsidéen og sette ord på hvordan du tenker å drive virksomheten. En forretningsplan er også et essensielt dokument for mulige investorer, partnere og banker.

Idé – Hva skal nettbutikken din selge? Hva gjør din idé spesiell og hvordan skal du skille deg ut fra konkurrentene?

Målgruppe – Hvem er din ideelle kunde? Lag deg en kundepersona der du inkluderer alder, kjønn, hvor de bor, inntekt, livsstil, interesser, sivilstatus, osv.

Markedsføring – Lag deg en liste over potensielle markedsføringskanaler – søkemotoroptimalisering, betalt søk, sosiale media (Facebook, Instagram, Linkedin, Twitter, Pinterest, osv.), samarbeidspartnere, PR, osv. Hvor kan du nå målgruppen din?

Konkurrenter – Hvem er konkurrentene dine? Hva gjør de bra, hva gjør de dårlig, og hvordan kan du posisjonere deg på en positiv måte i forhold til konkurrentene?

Budsjett – Tall og regnskap kan være kjedelig, men er helt essensielt for å skape et suksessfullt selskap. Før du starte jobben med nettbutikken, lag et realistisk budsjett hvor du lister de forventede omkostningene og inntektene for hver måned. Det gir mest sannsynlig underskudd den første tiden, så du må ha en plan på hvordan det skal dekkes frem til inntektene blir høyere enn utgiftene.

2. Velg en robust e-handelsløsning som passer din bedrift

Valg av rett e-handelsløsning er viktig for å lykkes med din nye nettbutikk. Her finnes det mange alternativer i ulike prisklasser og med ulik funksjonalitet. Du bør velge din e-handelsløsing basert på:

  • Har du stor/liten butikk
  • Er du nyateblert/etablert?
  • Stort budsjett/lite budsjett?
  • Bedrift rettet mot et norsk-/internasjonalt marked?
  • Ønsker du å kjøpe et ferdig design (lite tilpassningsmuligheter), et tilpassningsvennlig malverk, eller vil du lage nettbutikken helt fra scratch?

Tips: Kunden er i mange tilfeller mindre opptatt av avansert design og mer opptatt av brukervennlighet og flyt.

3. Skap en trygg og enkel handleopplevelse

Closeup businessman working with generic design notebook. Online payments, hands keyboard. Blurred background, film effect

Visste du at 8/10 nordiske forbrukere avbryter kjøp i nettbutikk før betaling? En norsk undersøkelse viser at topp 7 grunner til at kjøp blir avbrutt er:

  1. Pris
  2. Vanskelig å finne frem i nettbutikken
  3. Fant et produkt et annet sted som passet bedre
  4. Vanskelig å fullføre kjøpet
  5. Trege nettsider
  6. Manglende innhold
  7. Feil innhold

Dess enklere og mer sømløs utsjekksprosessen er for kunden, dess mindre er sjansen for at han/hun blir distrahert/frustrert og avbryter eller faller av handleprosessen.

Det er også viktig at forbrukeren føler seg trygg på å gjennomføre et kjøp i nettbutikken din. Ved å utforme gode kontakt- og om oss-sider, bruke kjente logoer og solide betalingsløsninger og fraktmuligheter er du med på å øke tilliten til nettbutikken. Dette er spesielt viktig i oppstartsfasen når du bygger opp butikkens merkenavn. Du kan lese flere tips om trygg e-handel her.

4. Sørg for gode produktbilder og –beskrivelser

Når vi handler på nett får vi ikke muligheten til å se og prøve produktene før vi eventuelt går frem med et kjøp. Derfor er gode produktbilder og –beskrivelser avgjørende.

Ta gjerne flere høykvalitetsbilder av produktet og hold deg til korte og konsise produktbeskrivelser. Husk å få med viktig informasjon som dimensjoner, størrelser og eventuelt tilbehør.

5. Hastighet er viktig – kjør jevnlige speedtester

Treg innlastningstid kan drepe konverteringene i nettbutikken din. I følge en Kissmestrics rapport risikerer du å miste 50% av besøkende om det tar mer enn tre sekunder å laste inn en nettside:

  • 50% av brukerne forventer at en nettside lastes innen to sekunder.
  • 50% vil gi opp siden om det tar mer enn tre sekunder å laste den inn.
  • 73% av mobilbrukere har gått ut av sider som var for trege.
  • 79% vil sannsynligvis ikke besøke siden på nytt om de ikke var fornøyd med hastigheten.

Sørg derfor for at nettbutikken din laster raskt og kjør hyppige speedtester med f.eks. Google PageSpeed Insights – her får du også optimaliseringstips fra Google som kan hjelpe deg forbedre innlastningstiden.

6. Ha gode tekniske systemer for lager og økonomi

Dette er kanskje ikke det viktigste punktet i oppstartsfasen når du har lite bestillinger, men ettersom butikken din vokser er det viktig at du har gode systemer på plass som gir deg oversikt over økonomi og regnskap, lagerstatus, frakt og leveringstider og som sikrer flyt (automatisering) i de ulike prosessene.

7. Bygg en søkemotorvennlig nettbutikk

Søkemotoroptimisering (SEO) handler om å få nettsiden din rangert så høyt som mulig i organiske søk for relevante søkeord/termer i søkemotorene. Flere og flere konkurrenter får øynene opp for betalt søk, noe som gjør at annonseplasser blir dyrere og dyrere. Derfor er SEO en viktig og langsiktig investering som du sparer på i lengden.

Det er flere faktorer som spiller inn i ranking i søkemotorene, men her er innholdet på siden det viktigste. Ellers er intern- og eksternlinking, meta-beskrivelser, bildetagger, og head-tagging også svært viktig.

8. Vær synlig på nett

Sosiale Media

Sosiale nettverk som Facebook, Instagram, Linkeding og Twitter kan være en viktig del av markedsføringen til din nye nettbutikk. Facebook har over 3,2 millioner norske brukere, der 2,7 millioner er innom hver dag. Annonseverktøyet til Facebook gir også store segmenteringsmuligheter, så du kan sende ut annonser spesifikt til din målgruppe.

Søkemotoroptimalisering

Søkemotorannonsering er noe du også bør få på plass så tidlig som mulig. Her har du anledning til å annonsere mot forbrukere som faktisk er interessert i et spesifikt produkt/tjeneste (de har jo søkt etter det), så konverteringsfrekvensen er ofte høyere enn for andre typer annonser.

Nyhetsbrev

Når nyhetsbrev blir gjort rett kan dette være et av de mest effektive markedsføringsverktøyene nettbutikken din tar i bruk og med en konverteringsrate og pris langt billigere enn vanlig annonsering.

Det finnes mange ulike alternativer for nyhetsbrevverktøy – kanskje e-handelsløsningen din har et verktøy integrert? Om ikke er malverktøy som Mailchimp enkelt og billig å bruke.

9. Analyser resultater – hva fungerer/fungerer ikke?

Hold øye med hva som fungerer og hva som ikke fungerer i nettbutikken din. Jeg anbefaler alle nettbutikkeiere å ta i bruk Google Analytics – et gratis analyseverktøy som gir deg real-time innsikt i alt fra besøkstall, fluktfrekvens, hvor de besøkende kommer fra, populære landingssider, populære søk, salgstall, og mye mer.

Et annet nyttig analyseverktøy er Hotjar. Trackingsystemet gir deg live video av nettbutikkbrukerene og gjør det lettere å oppdage feil og se detaljer om hvor brukeren faller av.

 

Skal du starte nettbutikk? Vi hjelper deg starte AS gratis om du velger oss som regnskapsfører! Les mer om tilbudet her.