Nesttuntorget Blomster

Nesttuntorget Blomster eiere Jan og Gro Monsen utenfor butikken sin på Nesttun, omkranset av blomster

Har solgt over 2 000 000 roser!

Vi møter Jan og Gro Monsen, eierne av Nesttuntorget Blomster, på en solfylt, men kjølig septemberdag. De står begge bak kassen og jobber med hver sine buketter. Jan har jobbet i bedriften i 25 år, og har renset over 2 000 000 roser. Gro har jobbet i bedriften helt siden oppstart, og har trolig renset enda flere. Vi mimrer over bedriftens historie med både opp- og nedturer.

Nesttuntorget Blomster 1

55-års jubileum

Nesttuntorget Blomster har holdt til på Nesttun siden 1965 og har i de siste 55 årene levert blomster på torget til fornøyde kunder. Bedriften eies og driftes av Jan og Gro, som i utgangspunktet er de eneste ansatte, med hjelp fra Jans kone og sønn ved behov. Gro feirer i år, sammen med butikken, 55 år som ansatt, og det spøkes om at hun kommer til å gå igjen i veggene i butikken. Jan, som er sønn av Gro, har vokst opp med butikken, og ble ansatt i tidlig tenårene. Han husker at han stadig var innom butikken som barn, og fikk 5 kroner, en agurk og en brus som lønn for en dags arbeid.

Nesttuntorget Blomster 2
“Fikk 5 kroner, en agurk og en brus som lønn for en dags arbeid”

Eldst på Nesttun

I dag er Nesttuntorget Blomster den eldste bedriften på Nesttun og står fjellstøtt som enkeltstående blomsterforretning. For ni år siden bygget de glassbygget de i dag driver. Før dette drev de Torghandelen på Nesttun, som holdt til på nøyaktig samme sted, men på den tiden stod de i telt, som måtte tas opp og ned hver dag. «Jeg var på telttur i 25 år, med fri på søndagene, så når jeg er på ferie vil jeg helst bo på hotell», ler Jan. De husker at det var kaldt å stå og selge blomster i -16 grader på vinterstid, men det var en god del sjarm med det. De hadde gassvarme, forsikrer Gro seg om.

Nesttuntorget Blomster 3

Både Jan og Gro er lidenskapelig opptatt av blomster og det å hjelpe kundene med små og store oppdrag. Etter 55 år på Nesttun, har de opparbeidet seg en stor og solid kundebase, som de mener er kjernen i bedriften.

Stor konkurranse

Gro trekker frem at det beste med jobben er å få treffe folk og at det er kontinuerlig og jevn drift. Hun setter også pris på det gode samarbeidet med sønnen og at hun har noe å gå til hver dag. Jan legger til at det er kjekt å arbeide med blomster, men at den store konkurransen fra blant annet dagligvarehandelen har skapt hodebry for den lille familiebedriften. Som enkeltstående blomsterforretning er det trist å se at matbutikker selger billige blomster som trekkplaster for kundene. Dette er en av utfordringene til Nesttuntorget Blomster, men de følger med i utviklingen med både nettbutikk og blomsterlevering.

Nesttuntorget Blomster 4

Ingen planer om å legge ned

Vi spør Jan og Gro hvor bedriften er om fem år. Da smiler de bredt og sier at de fremdeles kommer til å være den eldste bedriften på Nesttun og vil fortsette med å levere blomster til store og små anledninger. De har ingen planer om å legge ned, og gleder seg til neste jubileum om fem år.

Nesttuntorget Blomster 5

Nesttuntorget Blomster og Vangdal Regnskap

Vangdal har tatt seg av regnskapet i flere år, og Jan legger frem at han er veldig fornøyd med samarbeidet. «Det handler om god kjemi og forståelse», sier Jan, og legger til at det er viktig å ha orden i regnskapet.

Vi takker for godt samarbeid så langt, og gleder oss til fortsettelsen.

Alle bilder tatt av Blink Marked.

Ønsker du å bli kunde i Vangdal Regnskap? Fra 01.01.2021 åpner vi opp for nye kunder. Ta kontakt med oss via denne lenken, så hører du fra oss. 

Nesttuntorget Blomster 6

Ønsker du å komme i kontakt med oss?

Kontakt oss på e-post eller telefon.

41 700 700